De media nerd in mijn portefeuille: Aena

In mijn portefeuille met dividend aandelen zit één bedrijf waarover ik eigenlijk nooit een persbericht of analyse tegenkom in de media. Het gaat hier over Aena. Ondanks dat dit een bedrijf is waar veel mensen toch zeker minstens één maal in hun leven zeken mee doen.

Om Aena kort te omschrijven kan ik Aena het best omschrijven als de Schiphol van Spanje. Aena is in Spanje de ontwikkelaar en uitbater van 46 vliegvelden en 2 heliports. Daarnaast heeft Aena belangen in 17 vliegvelden buiten Spanje gelegen. Hiervan is een belang van 51% in London Luton het meest aansprekende belang.

Iedereen die weleens op Spanje heeft gevlogen heeft dus eigenlijk weleens te maken gehad met dit bedrijf, want alle vliegvelden zijn in beheer van dit bedrijf. Aena is een staatsbedrijf, want de Spaanse overheid heeft 51% van de aandelen in handen. Sinds 2015 is Aena beursgenoteerd.

Bedrijven die vliegvelden runnen kenmerken zich vaak door een stabiele inkomstenstroom vanuit langdurige contracten die men heeft met de airlines die vliegen op de vliegvelden in eigendom. Daarnaast zijn ook regelmatig grote investeringen nodig om een vliegveld uit te breiden met een nieuwe terminal of landingsbaan.

Van Aena is nog maar 4 jaar dividend historie beschikbaar, omdat dit bedrijf pas sinds 2015 aan de beurs genoteerd is. De dividendgrafiek over de afgelopen 4 jaar geeft het volgende beeld:

Volgend jaar verwacht ik een dividend van ergens tussen de €7,60 en €7,80. Aena betaalt het dividend 1x per jaar uit in April. Hiermee draagt Aena er voor een heel groot deel aan bij dat April elk jaar één van de maanden met het hoogste dividend is.

Van de luchthavens in Europa waarvan de aandelen op genoteerd zijn aan de beurs zien de kerngegevens er als volgt uit.

KoersDividendYield PayoutK/WROEROA
Aena175,056,934,0%73,0%18,524,2%8,0%
Kobenhavns Lufthavne574060,561,1%46,0%44,134,7%7,0%
Aeroports de Paris177,43,72,1%56,0%26,813,3%4,3%
Fraport75,6822,6%36,0%13,812,3%3,7%
Flughafen Zurich177,76,93,9%71,0%18,412,9%5,9%
Flughafen Wien37,80,892,4%48,0%20,513,0%6,7%

Aena heeft dus één van de hoogste yields, maar dat komt ook doordat de payout-ratio hoog is. Van de grote luchthavens Parijs en Frankfurt is de yield relatief laag waarbij Frankfurt wel een relatief lage payout heeft.

Aena en Kopenhagen hebben de hoogste return on equity, maar ook een hoge return on assets.

Zelf heb ik 2x aandelen Aena gekocht. Mijn eerste positie ben ik gestart in 2017 voor €162,15 en anderhalf jaar later heb ik op een dip mijn positie verdubbeld voor €148,95 per aandeel. Ik heb nu 12 aandelen in bezit met een gemiddelde aankoopprijs van €155,93 inclusief kosten.

De yield on cost is voor mij 4,44% en daarmee is het aandel Aena een stabiele bron van dividendinkomsten voor mij. Sinds de eerste aankoop heb ik inmiddels €145,14 aan dividend ontvangen van Aena.

Aena is dus qua media aandacht niet heel erg geliefd en dat gaat eigenlijk ook op voor andere bedrijven die luchthavens uitbaten. In deze business gebeurd niet veel wat een spannend nieuwsbericht oplevert. Hierdoor zijn er weinig media die een bericht of analyse over deze bedrijven schrijven.

Toch is dat een gemis, want luchthavens zijn erg interessant om in te beleggen. Heel veel luchthavens zijn eigendom van beleggingsfondsen die investeren in infrastructuur, omdat deze bedrijven in staat zijn om een stabiele cashflow te genereren.

Met dit artikel hoop ik daarom andere dividend beleggers te inspireren om wat meer research te doen naar Aena of andere luchthaven uitbaters om zo een stabiel dividend aandeel toe te kunnen voegen aan de portefeuille.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *