Koop 36 aandelen Delta Airlines en Verkoop VanEck AEX

In mijn aandelenportefeuille zit één ETF: VanEck Vectors AEX. Een prima ETF om met lage beheerskosten in de AEX te beleggen. Tot aan de overname door VanEck was deze ETF beschikbaar onder de naam Think AEX. Toen ik begon met het opbouwen van mijn portefeuille heb ik in het begin een aantal ETF’s gekocht om te risicospreiding aan te brengen in mijn portefeuille.

Achteraf gezien was dit niet echt nodig, want vandaag den dag zou ik zeggen dat het niet nodig is om met spreiding bezig te zijn wanneer de portefeuille en kleine waarde heeft. Bij het opbouwen van een aandelenportefeuille is het logisch dat de spreiding nog niet hoog is. Dit is ook niet echt een probleem bij een lage waarde.

In de loop der jaren zijn heb ik de meeste ETF’s verkocht en alleen de VanEck Vectors AEX is de enig overgebleven ETF in mijn portefeuille. Het dividend is prima, ongeveer zo’n 3,5% per jaar en als Nederlander voelt het natuurlijk ook gewoon lekker om in 1x te beleggen in alle prachtige Nederlandse bedrijven die in de AEX zitten.

Deze maand heb ik deze ETF verkocht. Ik heb al individuele posities in ASML Holding, Shell, Unilever, ING, Ahold, Aegon, DSM en Unibail-Rodamco-Westfield. Deze 8 bedrijven zijn samen goed voor ruim 60% van de AEX-index. Het aanhouden van de VanEck Vectors AEX ETF heeft dus voor de spreiding geen grote toegevoegde waarde meer.

Met de opbrengst van deze verkoop heb ik 36 aandelen Delta Air Lines gekocht tegen een prijs van $56,42.

Delta is één van grote luchtvaartbedrijven van de Verenigde Staten. Volgens wikipedia heeft Delta Air Lines op dit moment een vloot van 910 vliegtuigen en hiermee wordt op 325 locaties gevlogen.

Hiermee is Delta dus ongeveer 7x zo groot als KLM, want KLM vliegt met 122 vliegtuigen. Op veel lijstjes is Delta Air Lines de number 2 na American Airlines Group.

Delta Airlines heeft per werknemer een hoge omzet en winst. Eigenlijk doet enkel Southwest Airlines het beter in omzet en winst per werknemer, maar Southwest heeft hierdoor ook een hogere waardering. De bedrijfsmodellen van Delta en Southwest zijn wel anders.

Als ik deze 2 maatschappijen met Europese maatschappijen ga vergelijken dan is Delta qua serviceniveau en netwerk vergelijkbaar met KLM en Southwest is een low-cost carrier vergelijkbaar met Ryanair en Easyjet. Waar Delta groot is in lange internationale vluchten, is Southwest erg actief op relatief korte vluchten voor een groot deel binnen America.

Warren Buffet heeft zowel in Delta als in Southwest een aandelenbelang van ruim 10%. Dit kon ik volkomen begrijpen na het vergelijken van de cijfers van een groot aantal airlines. Op basis van het vergelijken van de cijfers van een groot aantal airlines valt eigenlijk pas op heel veel maatschappijen amper geld verdienen en dat er maar een paar airlines zijn die het super goed doen.

Delta presteert ook veel beter dan andere traditionele, lang bestaande carrier. Bij veel luchtvaartmaatschappijen die al lang bestaan kom ik tegen dat de kosten per gevlogen mijl erg hoog zijn. De oudere maatschappijen zitten vaak vast aan een personeelsbestand met allerlei rechten vanuit het verleden die het moeilijk maken om met nieuwere maatschappijen te concurreren.

Dit heeft bij Delta ook gespeeld, maar in 2005 is Delta failliet gegaan. in 2007 is Delta Airlines na een forse, ingrijpende reorganisatie opnieuw naar de beurs gegaan. Door het faillissement heeft Delta zeer harde maatregelen en bezuinigingen moeten doorvoeren waardoor het nu super efficiënt bedrijf is.

Sinds 2013 keert Delta Air Lines weer dividend uit:

De dividendgroei is dus echt fors. Wel goed om hier te realiseren dat de luchtvaart enorm cyclisch is en dat bij een afzwakkende of krimpende economie de winsten fors lager of zelfs negatief kunnen zijn.

Delta heeft op dit moment een koers/winst verhouding van 7,8. Op basis van het laatste kwartaaldividend van $0,4025 is de actuele yield 2,9%. De payout ratio is slechts 23%. Met de ingehouden winst koopt Delta fors eigen aandelen in. Delta had 858 miljoen aandelen uitstaan na de beursgang. Nu staan 647 miljoen aandelen uit. Dit is 25% minder in zo’n 6 jaar tijd! Dit zou in wat slechtere tijden ruimte moeten bieden om toch dividendgroei vast te kunnen houden, want de winst hoeft over minder aandelen verdeeld te worden of het geld dat nu voor buybacks wordt gebruikt kan aangewend worden om het dividend door te laten groeien.

Met de verkoop van de VanEck Vectors AEX daalt mijn jaarlijkse dividend inkomen met €52,78, maar dit wordt volledig gecompenseerd door €52,75 die bij de huidige wisselkoersen aan dividend door Delta Air Lines wordt uitbetaald.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *